Passagerflugt gnaver i jernbanebros skrøbelige fundament

Christoffer Melson (V) har sammen med sine byrådskolleger i både Vejle og Hedensted kæmpet imod planerne om en broforbindelse i det naturskønne område ved Sellerup Strand og Daugaard. Illustration fra VVM-redegørelsen

Passagerflugt gnaver i jernbanebros skrøbelige fundament

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Antallet af togpassagerer på tværs af Storebælt er ikke vokset som forudsat i politisk aftale fra 2014 - tværtimod har 800.000 passagerer forladt DSB.

Vejle: Nu må politikerne lægge den bro i graven.

Venstrepolitiker Christoffer Melson, der er kandidat til Folketinget og formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune, ønsker handling fra sine måske fremtidige kolleger på Christiansborg.

Han har i årevis kæmpet mod planerne om en jernbaneforbindelse på tværs af Vejle Fjord, og kollegerne i byrådet deler hans holdning. Politikerne ønsker ikke at tog kører udenom Vejle banegård, og de frygter projektets indvirken på det smukke naturområde ved Sellerup Strand og Daugaard - en frygt Vejle byråd har til fælles med politikerne i Hedensted.

Christoffer Melson vil have truffet den afgørende beslutning hurtigt. Siden planerne kom frem for fire år siden har beboere på begge sider af fjorden levet i usikkerhed, og staten har været i gang med omfattende eksproprieringer.

Jeg tør godt love, at der ikke kommer en jernbanebro over Vejle Fjord.
Kristian Pihl Lorentzen (V) - transportordfører
Fakta
Aftalen om Togfonden blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende S,R,SF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere.

Et af de store mål er at sørge for, at der kun er én times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

I 2016 besluttede partierne bag forliget at dele Togfonden op i to faser.

Fase 1 omfatter følgende projekter: Ny bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger (Fredericia-Hobro og Hobro-Aalborg), elektrificering (Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg), kørestrøm, niveaufri skæring og perroner ved Ny Ellebjerg, bedre internet i tog og ramme til godstrafik i Nordjylland.

Fase 2 - der ikke er endeligt besluttet omfatter som udgangspunkt: Ny baneforbindelse på tværs af Vejle Fjord, ny bane mellem Hovedgård og Aarhus, ny bane til Billund, hastighedsopgraderinger, elektrificering af strækningen Vejle-Struer og Aalborg Frederikshavn.

Økonomisk svampeangreb

De seneste tal om passagernes flugt fra tog til bus gnaver efter Christoffer Melsons vurdering yderligere i det skrøbelige fundament under jernbanebroen:

- Hvis man studerer DSB's egne tal, kan man se, at passagertallet på tværs af landet faldt med 800.000 fra 2013 til 2017. I den politiske aftale, der ligger til grund for broplanerne, var en af forudsætningerne, at passagertallet steg med én procent om året. Men antallet af passagerer er tværtimod faldet med ti procent, siger Christoffer Melson.

I forvejen er er gået økonomisk svamp i den overordnede togplan fra 2014, en plan der dengang blev beregnet til 28 milliarder kroner. Oprindeligt skulle milliarderne hentes via statens beskatning af oliepenge fra Nordsøen. Men med de faldende oliepriser forsvandt knap halvdelen af finansieringen.

Gamle beregninger

Samtidig har det vist sig, at projekterne ikke kan holde de oprindelige økonomiske kalkuler. Eksempelvis vil en forbindelse over fjorden koste mellem 4,9 og 5,1 milliarder. Oprindeligt var forventningen 4,4 milliarder kroner.

Nu kommer så udhulingen af passagergrundlaget, hvor DSB har sagt farvel til tusindvis af rejsende, samtidig med at fjernbusser som Flixbus oplever voldsom fremgang.

- Det vil være helt uansvarligt, hvis partierne bag Togfonden bare buldrer løs uden at forholde sig til, at virkeligheden har flyttet sig. Hele grundlaget hviler på snart ti år gamle tal. Og jeg tror ikke på, at få minutters tidsgevinst vil få folk til at flytte tilbage i togene. Prisforskellen er simpelthen for stor, siger Christoffer Melson.

Ikke rentabelt

Indtil for nylig stod han bag Facebooksiden Nej til togbroen over Vejle Fjord. Her har han kæmpet mod planerne, siden de dukkede op for fire år siden. Og i sin argumentation bruger han samtidig den opfordring, som Produktivitetskommissionen kom med stort set samtidig med forliget om Togfonden. "I skal være grundigere til at analysere samfundsøkonomien i infrastrukturprojekter", lød det i rapporten.

Men hvad så med Billundbanen, som blandt andet Vejle Byråd og dermed du selv støtter. Den opfylder heller ikke kravene til samfundsøkonomisk forrentning?

- Det er rigtigt, og personligt overvejer jeg da også, hvad den er værd. Men på den anden side, vil en jernbane slå Billund Lufthavns status om Jyllands lufthavn fast mange år frem i tiden, siger Christoffer Melson.

Passagerflugt gnaver i jernbanebros skrøbelige fundament

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce