Rejsebureau kan ikke hjælpe vejlensere efter visum-afslag: Familien kendte betingelserne

En vejlensisk familie har spildt 57.000 kroner på flybilletter, som familien ikke kan få refundreret af flyselskabet. - Rejsebureauerne bør sige til deres kunder, at de skal sørge for at få deres ESTA'er i hus, inden de betaler for fly og hotel i USA. Set i bakspejlet skulle vi have gjort det, men vi havde ingen grund til at tro, at jeg pludselig ikke kunne komme ind i landet, siger Anja Krabbe. Arkivfoto: Joan Anette Karlsen

Rejsebureau kan ikke hjælpe vejlensere efter visum-afslag: Familien kendte betingelserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I en verden med lave priser på flybilletter er flyselskaber nødt til at være strikse med betingelser, forklarer FDM Travel, der ikke kunne skaffe vejlensiske Anja Krabbe og hendes mand deres penge tilbage eller ombooke familiens flybilletter.

Vejle: Anja Krabbe fortæller sin historie, fordi hun gerne vil advare andre mod at købe flybilletter til og rundt i USA uden først at have en godkendt indrejsetilladelse, et såkaldt ESTA.

Selvom vejlenseren har været i USA otte gange tidligere, er hun nu pludselig blevet nægtet indrejse, og familieferien til Amerika er dermed spoleret. Den vejlensiske familie har spildt mange penge på at købe flybilletter via FDM Travel, og dem får familien aldrig glæde af.

- Rejsebureauerne bør sige til deres kunder, at de skal sørge for at få deres ESTA'er i hus, inden de betaler for fly og hotel i USA. Set i bakspejlet skulle vi have gjort det, men vi havde ingen grund til at tro, at jeg pludselig ikke kunne komme ind i landet, siger Anja Krabbe og tilføjer:

- Jeg er ikke den eneste. Jeg har læst om en studerende, der skulle med familien til Florida, men som uden begrundelse blev nægtet indrejse. En anden dansker blev nægtet indrejse i New York, så regeringen har tilsyneladende strammet procedurerne.

Hvad der været en større ændring, ville vi have hørt om det. Det har vi 7-9.13 ikke, men det kan denne familie selvfølgelig ikke bruge til noget.
Jesper Ewald, salgs- og indkøbschef hos FDM Travel
Anja Krabbe fortæller sin historie for at advare andre mod at købe flybilletter til USA, inden den såkaldte ESTA eller visum er i hus for alle, der skal med på rejsen. Selvom den 43-årige vejlenser har været i USA otte gange tidligere, blev hun denne gang nægtet indrejse til det land, hendes søster bor i. Foto: Mette Mørk
Anja Krabbe fortæller sin historie for at advare andre mod at købe flybilletter til USA, inden den såkaldte ESTA eller visum er i hus for alle, der skal med på rejsen. Selvom den 43-årige vejlenser har været i USA otte gange tidligere, blev hun denne gang nægtet indrejse til det land, hendes søster bor i. Foto: Mette Mørk

Kendte betingelserne

En måned efter afvisningen på den amerikanske ambassade fik Anja Krabbe sit pas retur sammen med en skriftlig begrundelse for, hvorfor hun fik afslag på sin visumansøgning.

Det kan hun ikke bruge til så meget nu, og familien har forgæves forsøgt at få pengene retur fra de mange flybilletter via FDM Travels Vejle-afdeling, som de bookede rejsen igennem. Men det er ikke lykkedes, og hos FDM Travel beklager salgs- og indkøbschef Jesper Ewald situationen.

- Det er dybt beklageligt, at familien mister så mange penge, men de har handlet på kendte konditioner. Vi sender altid skriftlige handelsbetingelser ud til kunden, og her fremgår bestillings- og afbestillingsvilkårene. Det gælder også indrejseformalia og ansøgning om ESTA og visum, siger Jesper Ewald.

Ikke mærket stramning

Er der ikke noget i denne sag, I som rejsebureau kunne have gjort anderledes?

- Ikke umiddelbart. Vi informerer kunden om betingelserne før køb af rejsen, og vi har alle dage informeret om, at det er en god idé at søge ESTA i god tid, og hvornår man i givet fald skal søge visum. Det er, hvis du for eksempel er tidligere straffet eller ikke er rejst hjem, inden perioden, hvor du må være i USA, udløber, siger salgs- og indkøbschefen.

Oplever I, at de amerikanske myndigheder har strammet op på håndteringen af indrejsereglerne til USA?

- Vi ved, at der er en striks administration. Specielt hvis man skal til USA for at arbejde. Men det her er en almindelig ferierejse, og vi har ikke mærket en stramning i forhold til turisme fra Danmark. Havde der været en større ændring, havde vi hørt om det med det antal mennesker, vi sender til USA (knap 25.000 om året, red.). Det er også første gang, jeg i vores regi hører, at en person er blevet nægtet visum efter en samtale på ambassaden, fortæller Jesper Ewald.

Normalt har man som kunde en fortrydelsesret, når man har købt en vare. Men for flybilletter gælder andre regler, og det er ligegyldigt om man som familien Krabbe aflyser sin rejse i så god tid, at flyselskabet sagtens kan nå at sælge de flysæder, man ikke skal bruge, til andre rejsende.

En kontant verden

Hvordan kan det være, at vi som forbrugere må acceptere, at flyselskaber ikke refunderer købte billetter, men kan sælge dem flere gange?

- Du skal op i business-class, før du har fleksibiliteten til at kunne ændre billetterne. Almindelige økonomiklasse-billetter for turister er låst på betalingstidspunktet. Det er en meget kontant verden, og flyselskaberne er helt strikse i deres tolkning af reglerne, fortæller Jesper Ewald og tilføjer:

- Lørdag rejser jeg til Rom med Norwegian. Bliver jeg syg, får jeg ikke en krone tilbage. Det er sådan verden er nu med de nuværende billetpriser. Flyselskaberne benytter alle lejligheder til at tjene penge. Det er de nødt til. Uanset om det er på bagagen eller på strikse betingelser.

Rejsebureau kan ikke hjælpe vejlensere efter visum-afslag: Familien kendte betingelserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce