Rygestopmidler blev til müsliblanding, da Vinding Skole havde ekspertbesøg

160 elever fra 7. og 8. klasse kunne tirsdag høre kemiingeniør Mark Gertz Rosendahl fortælle om sit ingeniørarbejde og om, hvordan arbejdsmetoderne kan løse dagligdagens store som små problemstillinger. Foto: Thomas Trondal

Rygestopmidler blev til müsliblanding, da Vinding Skole havde ekspertbesøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vinding Skole fik kemiingeniør Mark Getz Rosendahl på besøg til et levende oplæg om arbejdet som kemiingeniør. Det skete som en del af skolens deltagelse i årets Naturvidenskabsfestival.

Vejle: Det er en energisk flok elever, der ved middagstid sætter sig til rette i Vinding Skoles store sal for at høre et oplæg fra kemiingeniør Mark Gertz Rosendahl.

Han er 35 år, arbejder for Fertin Pharma og skal nu gøre eleverne klogere på ingeniørarbejdets facetter.

Vel ankommet fra frokostpausen er der godt gang i elevflokken, og det er i mere end én forstand et levende publikum, hovedpersonen står overfor. Heldigvis er oplægget bundet op på flere demonstrationer, hvor eleverne kan komme op på scenen og selv afprøve teori i praksis, og den mulighed er der flere, der benytter lejligheden til at springe på.

Mark Gertz Rosendahl tegner, fortæller og stiller retoriske spørgsmål til eleverne. Undervejs kobler han til sit daglige arbejde, hvor han udvikler rygestop-midler. Måske et fjernt emne for de omkring 160 udskolingselever. Men det er der snart råd for.

Normalt er naturfagene helt sort snak for mig, men det var et rigtig godt oplæg, og jeg har fået et nyt indtryk af, hvad ingeniører også laver.
Christian Rasmussen, elev
Engineer The Future
Engineer The Future er et partnerskab mellem Dansk Industri, Ingeniørforeningen, 40 af landets største teknologi- og ingeniørvirksomheder og en række uddannelsesinstitutioner.Besøgsordningen "Book en ekspert", der er ejet og drevet af Engineer The Future, er et tilbud til landets folkeskoler med henblik på at skabe interesse for aktuelle naturvidenskabelige udfordringer.

Vejle Kommune er en af de første fire kommuner i Danmark, der har valgt at kompetenceudvikle naturfagslærere indenfor engineering - gennem materiale udarbejdet af Engineer The Future.

Engineering, der er den typiske arbejdsmetode for ingeniører, handler om at arbejde problemløsende med udgangspunkt i konkrete naturvidenskabelige problemstillinger.
Fem elever fik selv lov at afprøve processen bag kemiske blandinger - demonstreret ved hjælp af müsli. Foto: Thomas Trondal
Fem elever fik selv lov at afprøve processen bag kemiske blandinger - demonstreret ved hjælp af müsli. Foto: Thomas Trondal

Landsdækkende festival

Det er dag to på skolens ugelange projekt, der er en del af den landsdækkende Naturvidenskabsfestival, der altid holdes i uge 39.

Mark Gertz Rosendahl fortæller, hvordan en müsliblanding kan sammenlignes med de processer, en kemiingeniør arbejder ud fra til daglig. Det er noget, eleverne kan forholde sig til - og senere på ugen skal prøve af i praksis på workshops.

- Normalt er naturfagene helt sort snak for mig, men det var et rigtig godt oplæg, og jeg har fået et nyt indtryk af, hvad ingeniører også laver, siger Christian Rasmussen på 14 år.

Hans klassekammerat, Johanne Lilholm, 14, er enig i, at Naturvidenskabsfestival, som udover oplæg og byder på workshops, hvor eleverne selv skal på banen, er med til at åbne øjnene for, hvad de boglige læresætninger kan bruges til på sigt.

- Det giver en anden motivation i undervisning at få eksempler på, hvad man kan bruge det, vi lærer, til. Det gør det sjovere at skulle lave workshops med de samme ting, siger hun.

"Engineering" på skoleskemaet

Vinding Skole tager blandt andet del i Naturvidenskabsfestival for at kaste krydderi over den typiske projektuge. Først og fremmest er det dog en lejlighed til at ruste eleverne til at tænke og arbejde projektorienteret. Nærmere bestemt med arbejdsmetoden "engineering", der handler om at arbejde problemløsende med håndfaste problematikker.

- De første to dage har eleverne undervisning i deres normale fag, hvor al undervisning er koblet til naturfagene, inden de skal arbejde i workshops sidst på ugen. Derfor lå ekspertbesøget lige for, og det er tanken, at ugen skal læne sig op ad det typiske projektarbejde, de har i 9. klasse, siger Mette Dam Jørgensen, 50, der er naturfagsvejleder på Vinding Skole.

Det er den teknologiske alliance Engineer The Future, der ejer og driver besøgsordningen "Book en ekspert", som landets skoler frit kan benytte sig af. Initiativet skal skabe interesse for de naturvidenskabelige udfordringer.

Rygestopmidler blev til müsliblanding, da Vinding Skole havde ekspertbesøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce