Se billederne: Her skal Vejles e-sporttalenter udklækkes i fremtiden

I hovedbygningen skal stueetagen og førstesal forbindes ved at fjerne den midterste del af gulvet/loftet. Det betyder, at der bliver 11 meter fra gulv til loft. Foto: Claus Skovholm

Se billederne: Her skal Vejles e-sporttalenter udklækkes i fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra 1. januar næste år kommer Campus Vejles e-sport- og it-aktiviteter til at foregå i et nyt it-superhus i Spinderihallerne.

Vejle: Et vaskeægte superhus for it-brugere vil 1. januar næste år stå klar til brug i Spinderihallerne.

Campus Vejles e-sport- og it-afdeling er nemlig vokset ud af sine nuværende lokaler på Boulevarden og løsningen på pladsudfordringen er fundet i det gamle farveri i Spinderihallerne.

- Ved at rykke ned i Spinderihallerne får vi ikke blot flere kvadratmeter, vi får også et miljø, der understøtter de innovative tanker, vi bærer rundt på, siger Ruben Krog, uddannelseschef på Campus Vejle, mens han viser de nye lokaler frem.

For at appellerer til de unge forsøger vi at ramme en "New Yorker-stil" med råt og industrielt design. Det betyder blandt andet, at vi beholder de kraner, der oprindeligt stod her.
Ruben Krog, uddannelseschef på Campus Vejle
I det nye it-superhus' hovedbygning skal blandt andet indrettes et lille lokale, som elitespillere kan benytte som
I det nye it-superhus' hovedbygning skal blandt andet indrettes et lille lokale, som elitespillere kan benytte som "boot camp" op mod store turneringer. Foto: Claus Skovholm

Tre afdelinger

Det nye it-superhus, der endnu ikke har fået navn, bliver inddelt i tre afdelinger.

Forreste afdeling, den del der ligger ud mod Spinderigade, kommer til at rumme undervisningslokaler.

- Vores elever skal bruge lokalerne om eftermiddagen, hvor de blandt andet får undervisning i teori, engelsk og markedsføring, mens kommunens folkeskoler får lov til at låne dem om formiddagen, siger Ruben Krog.

I den midterste del, hovedbygningen, skal der findes plads til 230 e-sport-computere. Her skal en del af loftet mellem de to etager fjernes, så der er adgang mellem stue og førstesal.

- Det er her, der skal spilles e-sport, men også udføres gamification og computational thinking, der er aktiviteter inden for digital læring. På endevæggen hænger vi et kæmpe stort lærred op, hvor eleverne kan se film og counter strike-kampe på storskærm, siger Ruben Krog.

I en forhøjet del af lokalet, skal der indrettes et "boot camp"-lokale med store vinduespartier, hvor elitespillere kan booke plads op til store turneringer.

- Så kan vores spillere sidde og kigge op på deres idoler, mens de sidder og træner, forklarer Ruben Krog.

Den bageste del af bygningen skal efter planen være et kreativt center. Her placeres 28 apple-computere, hvor elever kan designe, kreere og digitalisere.

- Apple har udvalgt os som en af tre spydspidsskoler i Danmark til at arbejde med særlige programmeringsværktøjer, og det kommer til at foregå her, fortæller Ruben Krog.

Ruben Krog, uddannelseschef på Campus Vejle, der her står i stueetagen af e-sportafdelingen, har store forventninger til det nye it-superhus, der efter planen skal stå færdig til januar. Foto: Claus Skovholm
Ruben Krog, uddannelseschef på Campus Vejle, der her står i stueetagen af e-sportafdelingen, har store forventninger til det nye it-superhus, der efter planen skal stå færdig til januar. Foto: Claus Skovholm

Råt og industrielt

Hensigten med det nye it-superhus er at skabe en bygning, der på alle måder appellerer til en ung generation med digital flair.

- Tanken er at lave et hus til generation Z, den digitalt indfødte generation, siger Ruben Krog og uddyber, at det både stiller krav til det teknologiske indhold og indretningen.

- For at appellerer til de unge forsøger vi at ramme en "newyorker-stil" med råt og industrielt design. Det betyder blandt andet, at vi beholder de kraner, der oprindeligt stod her, mens bygningen blev brugt som farveri, siger han.

Superhuset kommer til at kunne rumme cirka 230 e-sport-elever. Det er langt fra dem alle, der har en e-sportkarriere foran sig, medgiver Ruben Krog, og netop derfor er husets brede udbud af digitale muligheder relevant.

- Der bliver blandt andet mulighed for at arbejde med aktiviteter som programmering, gamification og designtænkning. Det betyder, at de mange elever, der ikke ender med at komme igennem e-sport-nåleøjet, eksempelvis får redskaber til at kunne bygge hjemmesider og webshops eller hjælpe erhvervslivet på andre måder, siger Ruben Krog.

Campus Vejle indretter det nye it-superhus i samarbejde med Uddannelse og Læring i Vejle Kommune.

Campus Vejle og Uddannelse og Læring i Vejle Kommune, der står for indretningen, efterstræber en
Campus Vejle og Uddannelse og Læring i Vejle Kommune, der står for indretningen, efterstræber en "New Yorker-stil". Det betyder blandt andet, at man beholder levn fra dengang, bygningen blev brugt som farveri. Foto: Claus Skovholm

Håndværkerne er gået i gang med renoveringen, her befinder de sig i den del, der efter planen skal være kreativt center. Foto: Claus Skovholm
Håndværkerne er gået i gang med renoveringen, her befinder de sig i den del, der efter planen skal være kreativt center. Foto: Claus Skovholm
Ruben Krog har lavet en aftale med Vejle Kommune, der betyder, at kommunens folkeskoler kan få lov til at låne undervisningslokalerne i det nye it-superhus om formiddagen. Til gengæld kan Campus Vejle gøre brug af kommunens redskaber i Kedelbygningens FabLab, der ligger ved siden af det gamle farveri, eksempelvis laser-skære og 3d-printer. Foto: Claus Skovholm
Ruben Krog har lavet en aftale med Vejle Kommune, der betyder, at kommunens folkeskoler kan få lov til at låne undervisningslokalerne i det nye it-superhus om formiddagen. Til gengæld kan Campus Vejle gøre brug af kommunens redskaber i Kedelbygningens FabLab, der ligger ved siden af det gamle farveri, eksempelvis laser-skære og 3d-printer. Foto: Claus Skovholm
Campus Vejles e-sport- og it-afdeling har de seneste år fulgt strategien
Campus Vejles e-sport- og it-afdeling har de seneste år fulgt strategien "21st Century Skills og Computational Thinking og IT", der lægger op til et bredt udbud af digitale muligheder. Det har afstedkommet stor efterspørgsel, og Campus Vejle flytter derfor e-sport- og it-afdelingen væk fra sin adresse på Boulevarden og ind i det gamle farvi i Spinderihallerne. Foto: Claus Skovholm

Se billederne: Her skal Vejles e-sporttalenter udklækkes i fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce