Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Se listen: Her er Vejles bedste skoler

På Kirstine Seligmanns Skole præsterede eleverne bedre til eksamen sidste sommer, end man forventede. Skolen kan nu prale af at være den 10. bedste i landet. Arkivfoto: Mette Mørk

Se listen: Her er Vejles bedste skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En privatskole og en friskole ligger i toppen af den landsdækkende liste, som tænketanken Cepos netop har offentliggjort.

Vejle: En privatskole og en friskole fører an i Vejle, når det gælder om at løfte eleverne fagligt.

Det viser den nye landsdækkende skolerangliste, som Berlingske har offentliggjort.

Kirstine Seligmanns Skole er nummer 10 i landet - og indtager dermed suverænt førstepladsen i kommunen. Lige bagved kommer Grejs Friskole, som er nummer 56 i Danmark. 

Den liberale tænketank Cepos står bag den årlige rangliste og er baseret på elevernes resultater ved afgangseksamen i 2016.

Nummer et på listen er ikke den skole, som har de højeste karakterer. Det er den skole, som løfter eleverne mest, når man for eksempel også tager forældrenes baggrund med i regnestykket.

Ifølge Cepos-regnestykket har eleverne på Kirstine Seligmanns Skole fået et karaktergennemsnit på 0,9 højere end forventet.

Nederst på ranglisten for Vejles i alt 34 skoler ligger Grejsdalens Efterskole, hvor eleverne ifølge regnestykket præsterede 0,6 under det forventede.

Vejles elever stiger igen i karakter
Om Cepos' regnestykke
Hvilken skole skal man sætte sit barn på, for at det præsterer bedst muligt - endda over det forventelige - fagligt?Det spørgsmål har den liberale tænketank Cepos undersøgt ved at se på landets folkeskolers, frie grundskolers og efterskolers undervisningseffekt i skoleåret 15/16 for elever på 9. klassetrin.

Undervisningseffekten er et mål for skolernes evne til at løfte eleverne fagligt set i forhold til de præstationer, man kan forvente i forhold til deres såkaldte socioøkonomiske baggrund.

Analysen er baseret på tal fra Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet.

Kilde: b.dk