Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Skole gør det svært for elever, så de kan lære mere

På Vejle Midtbyskole har udvalgte elever mulighed for at blive en del af et talentforløb, hvor de kan blive udfordret på et højere fagligt niveau. Foto Michael Svenningsen

Skole gør det svært for elever, så de kan lære mere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et talentforløb og to talentvejledere har været opskriften på succes Vejle Midtbyskole. Her der fokus på de enkelte elevers talenter, som vokser af at blive udfordret og brugt.

Vejle: Til januar kan 15 elever fra Vejle Midtbyskole kalde sig forfattere, mens 15 andre kan kalde sig spiludviklere. Det er det synlige resultat af et talentforløb, som skolen har oprettet for elever, som er ekstra dygtige til for eksempel dansk. 

To lærere er blevet uddannet talentvejledere, og deres job er at se og udvikle talenter hos elever, som ikke får nok udfordring i hverdagen. 

Det har hidtil resulteret i to talentforløb for 1.-2. klasse og 4.-6. klasse, hvor eleverne får udfordringer, som de ikke får i den daglige klasseundervisning. 

De to talentvejledere Lise Augustensen og Mie Vibe Jørgensen håber at talentforløbene vil blive en fast del af skolens kultur, for de har givet gode resultater. 

Vi skal huske at være opmærksomme på de dygtige børn, for de skal også have særlig fokus.
Mie Vibe Jørgensen, lærer og talentvejleder
Hvad er Science College School?
En skole kan blive en certificeret Science College School, hvis den sikrer, at alle talentfulde unge bliver udfordret på et passende højt niveau, og hvis eleverne inspireres til et fremtidigt valg af uddannelse og karriere i naturvidenskab. 

15 nye forfattere spirer

13. januar kan 15 elever fra 4.-6. klasse kalde sig forfattere, da de i fællesskab får udgivet en bog med deres samlede værker. Eleverne har i fire uger været igennem et intenst forløb, hvor de sammen med forfatteren Jacob Hedegaard har arbejdet med det skrevne ord.

Alle 15 elever er blevet udvalgt af deres lærer, fordi de har et særligt talent for at skrive, og det talent skulle have et ekstra boost.

- Eleverne har stor lyst til at skrive, men de mangler udfordringer i hverdagen. Det får de så på det her forløb, siger Lise Augustensen. 

Jacob Hedegaard, som har fulgt og undervist eleverne er ikke i tvivl om vigtigheden i projektet.

- Det er vigtigt, at eleverne udvikler deres talenter, fordi de kan noget særligt hver især. Jeg tror, deres potentiale vil udfolde sig over det næste stykke tid, siger Jacob Hedegaard.

Eleverne har prøvet kræfter med monsterhistorier, historier med en stærk hovedperson og meget andet.  

Isabell Bjerremand Hansen og Dina Lea Bay er begge 12 år og går i 6. klasse på Vejle Midtbyskole. Pigerne er med i talentforløbet og de synes, at det er både sjovt og lærerigt at være med. 

- Det er virkelig sjovt at få lov til at skrive sine egne historier, fortæller Isabell, og Dina fortsætter.

- Ja det er så spændende, og jeg vil gerne være forfatter, når jeg bliver voksen.

Små spiludviklere

Skolen har ikke kun fokus på dansk og skrivning. Hos 1. og 2.-klasserne er der også gang i talentudviklingen i form af spil. Udvalgte elever med talenter inden for forskellige fag, er blevet sat sammen, for i fællesskab at udvikle spil. 

Eleverne har blandt andet opfundet et vendespil, hvor man skal finde sammensatte ord som passer sammen, og et andet spil, hvor man i en quiz skal gætte hovedstæder. 

- Eleverne er blevet meget udfordret, men de synes, det har været spændende, og de har lært en hel masse. Vi har virkelig set en ny side af nogle af dem, siger Lise Augustensen.

Talentprojektet skal klæde eleverne på til fremtiden.

- Hvis eleverne er vant til et lavt niveau, kan de ikke følge med i eksempelvis gymnasiet, hvor niveauet er højere, siger Lise Augustensen. 

Skolen har torsdag fået certifikat på at være en Science College School, som  har fokus på talentudvikling.