Specialbutikker mister omsætning: Men i Vejle går det fremad

Vejle bymidte har med 261 butikker i 2018 det største udbud af butikker i det sydlige Jylland, mens omsætningen her på 2,57 milliarder kroner sidste år også er markant større end omsætningen for Koldings og Fredericias bymidter. Foto: Yilmaz Polat

Specialbutikker mister omsætning: Men i Vejle går det fremad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

E-handel presser salget i landets specialbutikker. Alligevel har Vejle midtby formået at sikre en stigende handel de seneste fem år. Det viser en ny stor analyse.

Vejle: Specialbutikkerne i Vejle Kommune har mistet omsætning til den stigende handel på nettet, der på landsplan vurderes til at udgøre 20 procent i dag.

Den samlede omsætning i de mange udvalgsbutikker er faldet med tre procent i kommunen som helhed, men faldet har ikke ramt specialbutikkerne i Vejle midtby.

Her oplever man vækst - omend beskeden - for omsætningen er steget med én procent de seneste fem år.

I alt handlede kunderne for 5,89 milliarder kroner i de mange butikker rundt i kommunen i 2017. Her blev de 2,84 milliarder kroner lagt i dagligvarebutikker, mens 3,05 milliarder landede i udvalgsvarebutikkernes kasser.

Det viser helt nye tal fra Institut for Centerforskning (ICP), der har analyseret udviklingen i detailhandlen i Vejle og kommunens fem centerbyer fra 2012 til 2017.

Forklaringen på faldet i det samlede salg skal findes i specialforretningerne i Egtved og Jelling, der samlet har mistet hele 51 procent af omsætningen i løbet af de fem år.

Det skal butikkerne og byerne gøre
ICP's detailhandelsanalyse rummer en række anbefalinger til, hvad de lokale butikker og bymidter skal gøre for at fastholde og trække nye kunder til:
  • For Vejle Midtby gælder det om fortsat at koncentrere og styrke detailhandlen, og gerne kombinere det med kundeorienterede servicefunktioner, herunder offentlige servicefunktioner. Nye, store butikskoncepter og store udvalgsvarebutikker vil også styrke bymidten. Udbuddet af butikker med beklædning er især vigtigt.
  • De fysiske butikker skal arbejde med at implementere e-handel, og samtidig fremhæve fordele ved personlig kontakt og service og gøre besøget til en oplevelse. Det kan betyde større arealkrav, hvis butikkerne både skal være butik, café, mødested og værksted.
  • Der skal fortsat arbejdes med at styrke oplevelsen af byrummene og tænke kreativt. Store begivenheder i bymidten vil også være med til at forankre indtrykket af et levende og spændende bymiljø. Det er vigtigt, at de forskellige aktører arbejder sammen.
  • For centerbyerne gælder det også om at koncentrere butikkerne i bymidten og fastholde de eksisterende butikker, understøtte ved placering af offentlige servicefunktioner i bymidterne og samarbejde om f.eks. fælles åbningstider.

Sydjyllands største udbud

Selvom omsætningen kun er steget beskedent i Vejle Midtby, klarer den sig bedre end andre sammenlignelige byer i Danmark, og bymidten har fastholdt sin position som Sydjyllands største indkøbsdestination.

Vejle C har med 261 butikker i 2018 det største udbud af butikker i det sydlige Jylland, mens omsætningen her på 2,57 milliarder kroner sidste år også er markant større end omsætningen i Koldings og Fredericias bymidter.

Til gengæld har Horsens bymidte en marginalt højere omsætning end Vejle bymidte, men det skyldes især placeringen af Bilka midt i Horsens.

Midtbybutikkerne udgør 48 procent af det samlede antal butikker i Vejle kommune, og kigger man alene på udvalgsbutikker rummer Vejle C 62 procent af det samlede antal butikker.

Ser man på midtbyens udvikling, er den blevet styrket ved et markant øget udbud af især cafeer, restauranter og andre kundeorienterede servicefunktioner.

I perioden er antallet af spisesteder steget med 16 i bymidten, og ifølge regnskabsstatistikken er omsætningen for spisesteder i Vejle bymidte steget hele 38 procent fra 2013 til 2016. Samtidig er der kommet 10 flere frisører og anden skønhedspleje til byen.

Veje har mange kædebutikker

De overordnede tendenser i Danmark er, at antallet af butikker falder, og i nogle brancher går det hurtigt. Denne tendens ses også i Vejle Kommune, der har mistet butikker, men til gengæld er det samlede bruttoareal blevet større. Det betyder, at den gennemsnitlige butiksstørrelse er steget de seneste fem år.

Det samlede antal butikker i Vejle kommune er faldet siden 2013 med 37 butikker fra 582 til 545 butikker i 2018. Samlet ser er der forsvundet seks dagligvarebutikker og 34 udvalgsvarebutikker rundt i kommunen. Til gengæld er antallet af butikker med særligt pladskrævende varer - som for eksempel køkkener og biler - steget med tre.

Når talen går på Vejles styrke som handelsby nævnes især byens privatejede specialbutikker, men analysen tegner et lidt andet billede.

I Vejle bymidte er 60 procent af butikkerne ejet af større kæder, og til sammenligning er kædeandelen af butikkerne i Kolding bymidte og Odense bymidte 41 procent, mens den er 43 procent i Aarhus Midtby. Kædeandelen i Kolding Nord med Kolding Storcenter er til gengæld hele 77 procent.

Vi køber mange dagligvarer

Samlet set er antallet af dagligvarebutikker faldet med tre procent i hele kommunen. Til gengæld er den samlede dagligvareomsætning steget, og her er stigningen størst i Vejle Midtby og Børkop, hvor byerne vokser mest.

Alene i Vejle Midtby er dagligvareomsætningen steget 21 procent de seneste fem år og udgjorde i 2017 890 millioner kroner.

Den samlede dagligvareomsætning i Vejle kommune var 2,72 milliarder kroner i 2012. Den er steget til 2,85 milliarder kroner kroner i 2017, svarende til en stigning på fire procent. Et udslag af, at flere mennesker flytter til kommunen i disse år.

Specialbutikker mister omsætning: Men i Vejle går det fremad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce