Spraydåser på spil: Hærværk rammer 108-årigt kulturklenodie

Det er denne togvogn fra 1911, der er ramt af graffitihærværk. Hele siden er pladret til med grå og pink farver. Arkivfoto: H. Cordtz/SJVT

Spraydåser på spil: Hærværk rammer 108-årigt kulturklenodie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det velholdte veterantog, der kører mellem Vejle og Jelling, blev lørdag ramt af hærværk. Det betød mangel på siddepladser og kommende udgifter for foreningen bag toget.

Vejle: En eller flere graffitimalere tilsvinede i weekenden en af de fint velholdte gamle togvogne i veterantoget, der kører mellem Vejle og Jelling.

Det betød, at vognen måtte tages ud af drift, og at en del passagerer derfor måtte stå op, mens de oplevede den populære sommertur gennem Grejsdalen.

Toget fremstår som et kulturklenodie, der holdes perfekt vedlige i den oprindelige stil af en flok togentusiaster, der arbejder på frivillig basis. Men nu giver den pågældende vogn et ganske andet indtryk, fordi hele dens ene side er pladret til med grå og pink farver. Det er også baggrunden for, at vognen ikke var med på søndagens ture mellem Vejle og Jelling, selv om der var hårdt brug for dens 46 siddepladser.

- Nej, vi kan ikke bare køre med vognen trods graffiti. Vi vil gerne præsentere et historisk korrekt tog, og der passer graffiti ikke ind. Vi sælger ikke en transport til vore rejsende, men en oplevelse, og oplevelsen vil blive ødelagt når man oplever et bemalet tog. Dét, der her er sket, er så synd. For netop denne vogn er en af dem, vi er mest stolte af. Publikum kender den som den med de smukke lysekroner, siger PR-ansvarlig hos Sydjyllands Veterantog (SJVT) Johannes Gravgaard.

Dét, der her er sket, er så synd. For netop denne vogn er en af dem, vi er mest stolte af. Publikum kender den som den med de smukke lysekroner.
Johannes Gravgaard, Sydjyllands Veterantog
Hærværksramt togvogn var skur i en grusgrav
  • Weekendens hærværk er et spraglet kapitel i den 108-årige togvogns brogede historie.
  • Den er 11,4 meter lang og 14,8 ton tung og blev bygget i 1911. Da var den allerede gammeldags, udstyret som den var med små dobbeltvinduer, petroleumsbelysning og plader på siderne. Seks år efter fik den indlagt elektrisk lys. Oprindelig var den inddelt i to storrum adskilt af en kupé i midten. I 1953 blev midterkupeen ombygget til et toilet, hvorfor vognen blandt andet kan kendes på to matte ruder midt på siden.
  • Den kørte på jernbanen Ryomgård-Gjerrild-Grenå, men den blev nedlagt i 1956. Derefter tjente vognen i en grusgrav som skur i 21 år, før den blev foræret til KLK. Restaureringen kom dog først i gang i 2002 i Odder, efter at vognen i en årrække var henstillet i København. Efter endnu en flytning blev restaureringen færdiggjort i Lunderskov fra 2006.
  • Den blev en del af kørslerne med veterantoget i 2008.
  • Vognen, der rummer 46 siddepladser, må højest køre 60 kilometer i timen.
Her er veterantoget fotograferet i Grejsdalen ved stationen, taget sidste søndag den 7. juli.  Bindingsværkshuset er det gamle udskænkningssted
Her er veterantoget fotograferet i Grejsdalen ved stationen, taget sidste søndag den 7. juli.  Bindingsværkshuset er det gamle udskænkningssted "Apotekerstedet", der udvidede med en dansepavillon, da Vejle-Jelling-Give Jernbane åbnede i 1894. Foto: Holger Cordtz/SJVT

Flere gange hærværk i Vejle

Fine museumsgenstande kan åbnebart ikke stå i fred på stationsområdet i Vejle. Det er nemlig ikke første gang, toget rammes af hærværk.

Denne gang er sprayeriet sket mellem fredag aften og lørdag middag.

- Vi har før drøftet det, og nu har vi taget en beslutning: Vi tør ikke længere have toget stående i Vejle. Vi er nødt til at køre det hjem til remisen i Lunderskov hver gang og tage de ekstra udgifter, det giver, siger Johannes Gravgaard.

Nu skal graffitien fjernes på SJVT's værksted i. Det vil koste rigtig mange arbejdstimer, for vognen skal efterfølgende males op. Måske vil det kræve professionel hjælp, men det vides først sidst på ugen.

Politiet har ifølge foreningen Sydjyllands Veterantog bedt om, at der ikke gives hærværkspersonen den opmærksomhed, som den pågældende angler efter, ved at vise fotos af graffitien. Her er vognen, som den skal se ud. Under de matte toiletruder ses bogstaverne RGGJ. Det står for Ryumgård-Gjerrild-Grenå Jernbane, som vognen kørte på fra 1911 til 1956. Arkivfoto: Holger Cordtz/SJVT
Politiet har ifølge foreningen Sydjyllands Veterantog bedt om, at der ikke gives hærværkspersonen den opmærksomhed, som den pågældende angler efter, ved at vise fotos af graffitien. Her er vognen, som den skal se ud. Under de matte toiletruder ses bogstaverne RGGJ. Det står for Ryumgård-Gjerrild-Grenå Jernbane, som vognen kørte på fra 1911 til 1956. Arkivfoto: Holger Cordtz/SJVT

Rejsende sætter rekord

Veterantoget har kørt mellem Vejle og Jelling stort set hvert år siden 1977. Interessen er fortsat stor. I forrige weekend, hvor der var vikingemarked i Jelling, blev der solgt næsten 1000 enkeltbilletter til dagens ture.

- Det var helt vildt, og det overraskede os. Vi kunne ikke af vore statistikker se, at det skulle blive en af de store dage. For ellers kunne vi have sat en vogn ekstra ind, så der var flere siddepladser til publikum. Søndag var der næsten lige så mange med, og der havde vi jo så problemet med, at der på grund af hærværket manglede en vogn, siger Johannes Gravgaard.

Veterantoget kører også søndagene den 21. og 28. juli.

Se og hør det gamle tog trille ind på Vejle Banegård

Spraydåser på spil: Hærværk rammer 108-årigt kulturklenodie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce