Store sten udløste omfattende natlige operationer ved trafikeret jernbanedæmning

Specialmaskiner måtte i aktion i nattemørket gennem to weekender, hvor drilske sten skulle fjernes under jernbanedæmningen, hvor det ene spor blev spærret, mens togene passerede med nedsat hastighed på nabosporet. Foto: Vejle Spildevand

Store sten udløste omfattende natlige operationer ved trafikeret jernbanedæmning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejle Spildevand stødte ind i store sten, da et kloakrør skulle føres under en trafikeret jernbanedæmning i Vejle. Det krævede eksperter, specialmaskiner og natarbejde.

Vejle: Nerverne sad uden på det refleksfyldte arbejdstøj. Natten måtte tages i brug. Eksperterne havde regnet i dagevis, og specialudstyr måtte køres ud af garagen.

Alt sammen på grund af en stribe store sten, der uventet dukkede op under jernbanedæmningen mellem Mågevej og Ved Banen nedenfor Mølholm.

Nogle dage senere står vi ved et stort opgravet hul i den afspærrede vejbane Ved Banen og kan ane det yderste af et stort kloakrør, som nu går under dæmningen, hvor togene kører i en lind strøm denne formiddag.

Den natlige operation, som måtte gentages over to weekender, er veloverstået, så Vejle Spildevand nu kan komme videre med det store kloakerings- og klimaprojekt, som har holdt Mågevej, Ved Banen og viadukten mellem dem spærret for trafik siden begyndelsen af november.

Men projektet er stødt på uventet modstand, fortæller ingeniør og projektleder hos Vejle Spildevand Nick Sørensen.

Det sker sjældent, at vi støder på en sten, vi ikke kan komme forbi. Det sker endnu sjældnere, at vi rammer ind i flere sten, men det skete her.
Nick Sørensen, projektleder, Vejle Spildevand
Sporene efter tunneleringsmaskinen kan stadig ses i den første af de 10-12 sten, entreprenørfolkene stødte mod under jernbanedæmningen. Foto: Mette Mørk
Sporene efter tunneleringsmaskinen kan stadig ses i den første af de 10-12 sten, entreprenørfolkene stødte mod under jernbanedæmningen. Foto: Mette Mørk

Kunne ikke æde stenen

- Da vi skulle bore under jernbanedæmningen, ramte tunneleringsmaskinen en stor sten, den ikke kunne æde. Stenen lå 30 centimeter fra jernbanesvellerne, så vi måtte have fat i specialudstyr og bore ned til stenen oppefra for at få den op. Vi gik i gang klokken 23, og klokken syv om morgenen var stenen fjernet, fortæller Nick Sørensen.

Eksperter fra Banedanmark, entreprenørselskabet Østergaard, rådgivere fra Cowi, Vejle Spildevand og Malus, der står for sikkerheden omkring jernbanen, var involveret i at finde den rette løsning.

Situationen var kompleks, fordi det er skrøbeligt at grave i en banedæmning, men de involverede parter stødte på nye problemer.

- Det sker sjældent, at vi støder på en sten, vi ikke kan komme forbi. Det sker endnu sjældnere, at vi rammer ind i flere sten, men det skete her, og denne gang kunne vi ikke bore ned ovenfra, da stenene nu lå under skinnerne, fortæller Nick Sørensen.

Dele af Mågevej er gravet op i disse uger, hvor de gamle kloakrør udskiftes med langt større. Foto: Mette Mørk
Dele af Mågevej er gravet op i disse uger, hvor de gamle kloakrør udskiftes med langt større. Foto: Mette Mørk

Arbejdede i døgndrift

En ny nat i en ny weekend, hvor der kører færre tog, måtte tages i brug, og eksperterne måtte igen sætte sig sammen for at finde en løsning, mens sporet blev spærret om natten, og maskinerne blev kørt frem.

- Banedanmark og de øvrige aktører arbejdede i døgndrift for at finde en løsning, hvilket vi er taknemmelige for. Vi fik fat i en anden specialmaskine med en 80 centimeter bred snegl, der borede sig vej ind under dæmningen og sneglede jorden ud. Da den kom ind til den første sten, kunne vi kravle ind og sætte et anker i den og trække den ud, fortæller projektlederen.

10-12 sten endte de med at trække ud under dæmningen, hvor man også var nødt til at sænke grundvandstanden for at kunne arbejde. Det betød efterfølgende, at dæmningen satte sig en smule, så jernbanesporet måtte rettes op. Mere skete der ikke, og alle kunne ånde lettede op, bortset fra manden med ansvaret for budgettet.

- Den samlede tilbudssum inklusiv underføringen lyder på 13,3 millioner kroner, men der løber desværre nogle ekstra omkostninger på efter de udfordringer, vi har haft under dæmningen, fortæller Nick Sørensen.

Vejle Spildevands og Vejle Kommunes anlægsprojekt er en fremtidig klimasikring i forhold til at håndtere de vandmasser, der kommer fra skrænterne i Mølholm. Foto: Mette Mørk
Vejle Spildevands og Vejle Kommunes anlægsprojekt er en fremtidig klimasikring i forhold til at håndtere de vandmasser, der kommer fra skrænterne i Mølholm. Foto: Mette Mørk
I dag er det store kloakrør kommet på plads et pænt stykke under jernbanedæmningen, så regnvandet kan løbe fra Ved Banen og videre under Mågevej. Foto: Mette Mørk
I dag er det store kloakrør kommet på plads et pænt stykke under jernbanedæmningen, så regnvandet kan løbe fra Ved Banen og videre under Mågevej. Foto: Mette Mørk
Ingeniør og projektleder Nick Sørensen har ansvaret for projektet, der blandt andet har til formål at sikre haverne på Mågevej fra gentagne oversvømmelser. Foto: Mette Mørk
Ingeniør og projektleder Nick Sørensen har ansvaret for projektet, der blandt andet har til formål at sikre haverne på Mågevej fra gentagne oversvømmelser. Foto: Mette Mørk

Store sten udløste omfattende natlige operationer ved trafikeret jernbanedæmning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce