Tøver med at gå efter guldet: Haraldskær-kokke får sølv i økologi

Kokke fra hotelkæden Sinatur, der blandt andre tæller Haraldskær i Skibet. De jubler over tildelingen af Det økologiske Spisemærke i sølv, der viser, at hotelkædens køkkener er oppe på mellem 60 og 90 procent økologi i køkkenernes produktion. Foto: Haraldskær

Tøver med at gå efter guldet: Haraldskær-kokke får sølv i økologi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hotelkæden Sinatur, som Haraldskær er med i, har som den første fået Det Økologiske Spisemærke i sølv. For seks år siden var kæden også først til at få bronzemærket. Men at gå efter guldet giver ikke mening med de nuværende regler.

Vejle: Haraldskær og resten af Sinatur-hotelkæden modtog Det Økologiske Spisemærke i sølv under det nys overståede folkemøde på Bornholm. Det er første gang, det sker for en hotelkæde.

Det var det også i 2013, da Sinatur-kæden modtog bronzemærket. Men det får ikke kæden til her og nu at gå efter guldmærket, for økologi er ikke altid den bedste løsning, lyder det fra Haraldskær.

- Vi vil gå forrest i vores branche, og derfor knokler vi på tværs af alle seks hoteller hårdt for at blive den første CO2-positive hotelkæde i Danmark. I den forbindelse kommer vi naturligvis ikke uden om økologien, så vi er pavestolte over, at vi nu kan bryste os med sølvmærket, siger Kari Brandsgård, der er direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.

Det giver ingen mening at servere økologiske asparges fra Italien, hvis nabogården producerer en bæredygtigt frembragt sort, som kan leveres på en trillebør.
Kari Brandsgård, hoteldirektør

Øko ikke altid bedst

Det Økologiske Spisemærke, der er en statslig certificering og mærkningsordning for spisesteder i Danmark, uddeles og kontrolleres af Fødevarestyrelsen. Mærket viser, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer, der er økologiske. Mærket og findes i tre varianter: Bronze (30-60 procent), sølv (60-90 procent) og guld (90-100 procent).

Men økologi er ikke altid den bedste løsning. Derfor vil kæden ikke satse udelukkende på økologi. Lokale råvarer i sæson vil fortsat spille en vigtig rolle på menuen.

- Vi elsker økologi, og der er ingen tvivl om, at økologi er godt, vigtigt og velsmagende. Men vi satser ikke på økologi for enhver pris. Det giver eksempelvis ingen mening at servere økologiske asparges fra Italien, hvis nabogården producerer en bæredygtigt frembragt sort, som kan leveres på en trillebør. Det giver heller ingen mening at tilbyde udenlandske økobananer og økoappelsiner, når vi kan bruge frisk dansk frugt og danske bær fra vores lokalområder, siger Kari Brandsgård.

For bøvlet for de små

Ifølge hoteldirektøren er problemet, at det for små lokale producenter kan være for besværligt og dyrt at blive økocertificeret.

- Vores drøm er, at det bliver langt mindre tidskrævende for vores små producenter og leverandører at blive økocertificeret. Det er ikke tilfældet i dag. Bliver certificeringen mindre bøvlet uden at gå på kompromis med de nødvendige krav, så kan det sagtens tænkes, at vi også vil gå efter guldmærket, siger hun.

Tøver med at gå efter guldet: Haraldskær-kokke får sølv i økologi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce