Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vejle Kommune erkender: Har misfortolket regler om trivselsmåling

Chef for uddannelse og læring i Vejle Kommune, Ulla Riisbjerg Thomsen, erkender, at kommunen har misfortolket brugen af de nationale trivselsmålinger. Det går ikke, at lærere og pædagoger bruger den enkelte elevs svar i det daglige arbejde. Arkivfoto: Jørn Deleuran

Vejle Kommune erkender: Har misfortolket regler om trivselsmåling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Undervisningsministeren har udskudt den nationale trivselsmåling. Vejle er blandt de kommuner, der har fejlfolket reglerne og ladet lærere og pædagoger bruge elevernes svar uden anonymitet. Nu ændrer kommunen praksis.

Vejle: Vejle Kommune tager en frivillig tur i skammekrogen i sagen om de nationale trivselsmålinger i folkeskolen.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har besluttet at udsætte den forestående trivselsmåling, da det er kommet frem, at undersøgelsen gemmer cpr-numre på alle deltagende folkeskoleelever uden forældrenes samtykke, og at nogle kommuner har brugt data fra den enkelte elevs svar.

Vejle Kommune er en af de kommuner, men den praksis ophører fra dags dato, ifølge chef for uddannelse og læring, Ulla Riisbjerg Thomsen.

- Vi påtager os ansvaret for at have fejlfortolket reglerne, idet vi har ladet det være op til den enkelte skole at afgøre, hvordan de har brugt dataene. Alle kommuner bruger trivselsmålingerne til at fokusere den pædagogiske indsats, og i Vejle Kommune har vi givet skolerne mulighed for at bruge data på individ-niveau. Men vi har nu fået at vide af ministeriet, at vi ikke kan samle og bruge data på denne måde, siger Ulla Riisbjerg Thomsen.

Vi er blevet klogere på, hvad vi kan, og hvad vi ikke kan. Derfor har vi rettet ind.
Ulla Riisbjerg Thomsen, chef for uddannelse og læring i Vejle Kommune
Trivselsspørgsmål i 4. til 9. klasse
Her er eksempler på spørgsmål fra trivselsmålingen for elever i folkeskolernes 4. - 9. klasser:
  • Er du glad for din skole?
  • Er du glad for din klasse?
  • Jeg prøver at forstå mine venner, når de er triste eller sure.
  • Jeg siger min mening, når jeg synes, at noget er uretfærdigt.
  • Føler du dig ensom?
  • Hvor tit har du ondt i maven?
  • Er du bange for at blive til grin i skolen?
  • Er du blevet mobbet i dette skoleår?
  • Har du selv mobbet nogen i skolen i dette skoleår?
  • Er undervisningen kedelig?
  • Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil, i skolen?
  • Jeg føler, at jeg hører til på min skole.
  • Jeg klarer mig godt fagligt i skolen.
  • Jeg synes, toiletterne på skolen er pæne og rene.


Eleverne skal sætte kryds i en af svarmulighederne: Meget tit - Tit - En gang i mellem - Sjældent - Aldrig - Jeg ønsker ikke at svare.

Retter ind nu

Skoleforvaltningen har derfor sendt et brev ud til alle lokale folkeskoler, som torsdag videresendte informationen til alle forældre.

I brevet beklager kommunen at have fejlfortolket reglerne, og oplyser, at man nu har sikret, at al digital adgang til besvarelser på elevniveau er lukket. Skolerne har endvidere fået besked på at destruere al udprintet materiale fra elevbesvarelserne.

- Ministeriet påtager sig også et ansvar, idet man siger, at der har været en uklar kommunikation omkring anvendelsen af målingerne. Men nu har ministeriet gjort det tydeligt, at man ikke må bruge besvarelserne i arbejdet med den enkelte elev. Det retter vi ind efter, slår uddannelseschefen fast.

Trivselsspørgsmål i 0. til 3. klasse
Her er eksempler på spørgsmål fra trivselsmålingen for elever i folkeskolernes 0. - 3. klasser:
  • Er du glad for din skole?
  • Føler du dig alene i skolen?
  • Er du glad for dine lærere?
  • Har du ondt i maven, når du er i skole?
  • Er du god til at løse dine problemer?
  • Kan du koncentrere dig i timerne?
  • Tror du, at de andre børn i klassen kan lide dig?
  • Er der nogen, der driller dig, så du bliver ked af det?
  • Er du bange for, at de andre børn griner ad dig i skolen?
  • Lærer du noget spændende i skolen?
  • Er jeres klasselokale rart at være i?


Eleverne skal sætte kryds i en af svarmulighederne, der varierer fra spørgsmål til spørgsmål - typisk: Tit - nogle gange - nej.

Fange den stille pige

Ulla Riisbjerg Thomsen mener stadig, at skolerne kan få glæde af de årlige nationale trivselsmålinger, selvom lærere og pædagoger ikke længere kan se den enkelte elevs besvarelser.

- Nogle skoler har brugt besvarelserne til for eksempel at fange klassens stille pige, som kan være svær at få øje på i det daglige. De data kan vi ikke bruge længere, men trivselsmålingerne vil stadig være et godt værktøj til at lave indsatser på klasseniveau. Derfor kan skolerne fortsat arbejde fokuseret med trivslen, siger hun.

Uddannelseschefen understreger, at besvarelserne fra det enkelte barn ikke har stået alene, når man har besluttet, hvordan man skal tackle en elevs mistrivsel.

- Den indsats beror også på en dialog med barnet og dets forældre og lærernes og pædagogernes iagttagelser i hverdagen, siger Ulla Riisbjerg Thomsen.

Ikke brugt systematisk

I dele af pressen har det været fremme, at nogle kommuner har brugt elevernes besvarelser i en mere systematisk kommunal sagsbehandling.

I brevet til forældre understreger Vejle Kommune, at det ikke har været tilfældet. Her har der alene været tale om, at "resultaterne har kunnet bruges af lærere/pædagoger tæt på eleverne som et af flere input til det vigtige arbejde med alle elevers trivsel", som der står i brevet.