Vejle-opfindelse skal testes på hotel: Hvordan opfører gæsterne sig under bruseren?

Hoteldirektør Michael Thomsen og marketings- og analysemanager fra Aguardio Rikke Lolck ser frem til at analysere resultatet af samarbejdet mellem Scandic Jacob Gade og den lokale iværksættervirksomhed. Foto: Yilmaz Polat

Vejle-opfindelse skal testes på hotel: Hvordan opfører gæsterne sig under bruseren?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan opfører hotelgæsterne sig under bruseren? Det får hotel Scandic Jacob Gade svar på efter at have installeret Vejle-opfindelse på samtlige 129 badeværelser.

Vejle: Mange øjne vil være rettet mod brusekabinerne på de 129 værelser på hotel Scandic Jacob Gade i hjertet af Vejle de næste to måneder.

Ikke fordi hotelgæsterne bliver overvåget, mens de bader, men det gør de så lidt alligevel.

I al fald bliver deres bade-adfærd registreret efter, at Scandic og den lokale iværksættervirksomhed Aguardio mandag installerede sensorer i samtlige badeværelser på hotellet.

Sensorerne skal blandt andet fortælle, hvor længe hotelgæsterne står under bruseren, hvornår på dagen de går i bad, hvilken vandtemperatur de foretrækker, og hvordan luftfugtigheden er på badeværelset.

- For os som hotel er det vigtig information, som vi ikke har i dag. Det kan hjælpe os med at skabe den bedste oplevelse for gæsten, fortæller hoteldirektør Michael Thomsen om initiativet, som dog først og fremmest har et bæredygtighedsaspekt.

Vi kommer ikke med løftede pegefingre. I stedet inviterer vi til, at gæsten går hånd i hånd med os om at spare på vandet - hvis gæsten selv vil.
Michael Thomsen, hoteldirektær
Rikke Lolck, marketings- og analysemanager, viser det display, som mandag blev installeret på halvdelen af Scandic Jacob Gades 129 badeværelser. Foto: Yilmaz Polat
Rikke Lolck, marketings- og analysemanager, viser det display, som mandag blev installeret på halvdelen af Scandic Jacob Gades 129 badeværelser. Foto: Yilmaz Polat

- Må ikke gå ud over komfort

I den ene halvdel af badeværelserne er der ud over en sensor også opsat et display, der helt enkelt viser hotelgæsten, hvor længe badet har varet.

Tanken er, at displayet på en subtil måde gør hotelgæsten bevidst om sit vandforbrug.

Håbet er, at gæsterne med den viden vil vælge at bruge mindre vand end ellers.

- Men det er helt op til gæsten selv, hvor meget vand han eller hun vælger at bruge. Det blander vi os ikke i. Vi kommer ikke med løftede pegefingre. I stedet inviterer vi til, at gæsten går hånd i hånd med os om at spare på vandet - hvis gæsten selv vil. Det ledende princip i vores miljøindsats er, at det ikke må gå ud over gæstens komfort - det skal være frivilligt, siger Michael Thomsen.

- Nu er vi i gang for alvor

For Aguardio, der tidligere hed ShowerEcoGuide, er samarbejdet med Scandic Jacob Gade en gylden mulighed for at få prøvet virksomhedens produkt af i en større målestok og høste flere data, end virksomheden hidtil har haft mulighed for.

- Det her er et forsøg i storskala, hvor vi får en stor mængde data, så nu er vi virkelig i gang for alvor. Vi har fået færdiggjort produktudviklingen og har sat produktionen i gang, fortæller Rikke Lolck, marketings- og analysemanager i Aguardio.

Aguardio oplyser, at virksomhedens erfaringer fra tidligere forsøg viser, at badende forkorter deres brusebad med op til 20 procent, når de bliver gjort bevidste om vandforbruget.

Større ordre kan være næste skridt

Om to måneder skal forsøget evalueres af Aguardio og Scandic Jacob Gade. Og hvis resultatet er tilfredsstillende, kan en større ordre være næste skridt.

- Scandic har 26 hoteller i Danmark og 280 hoteller i alt i Norden, Tyskland og Polen. Jeg kan ikke stå og love, at den her løsning vil blive installeret på alle værelser i alle vores hoteller, men det er ikke umuligt. Under alle omstændigheder ser vi frem til at se en helt ny viden om vore gæster, fortæller Michael Thomsen.

Vejle-opfindelse skal testes på hotel: Hvordan opfører gæsterne sig under bruseren?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce